Guasha

Tuina3

Guasha is een eeuwenoude geneeskundige schraap methode, die in vele Aziatische landen wordt toegepast. “Gua” kunnen we vertalen met “schrapen”. “Sha” betekent “gestagneerde energie die zich in het lichaam vertaalt naar klachten of ziekten”. Met behulp van speciale Guasha tools worden bepaalde gebieden van de vooraf ingeoliede huid “geschraapt”.

De werking is dan ook veelzijdig.

• Guasha verwijdert toxines uit het lichaam: door middel van het schrapen worden de toxines in het bloed naar de oppervlakte gehaald en opgeruimd door het afweersysteem.
  • Het bloed wordt gevoed en daarmee de afweer: Guasha zorgt voor een onderhuidse aderlating waardoor het lichaam wordt gestimuleerd meer bloed (en dus ook witte bloedcellen) te maken.
  • De energie en de vloeistoffen worden bewogen. Vandaar dat deze methode wordt toegepast bij vastzittende spieren en peesklachten. Ook kunnen vochtophopingen worden verholpen.
  • Met het schrapen worden ook bepaalde acupunctuurpunten gestimuleerd die via het meridiaanverloop contact met de organen maken. Vandaar dat Guasha ook op orgaanniveau werkt.
  • Op plaatsen waar blokkades in het lichaam zijn verschijnen vervolgens plekken die eruit zien als bloeduitstortingen. Deze kunnen in kleuren variëren van lichtrood naar dieprood. Hoe donkerder de kleur, hoe dieper de blokkade en vaak hoe chronischer de stoornis.
  • Guasha verhelpt onder andere hoofdpijn, migraine, PMS, nek- en schouderpijn, RSI, tenniselleboog, zenuwpijn, rugpijn, heuppijn en kniepijn.